השיטה הייחודית שלנו

מהי שיטת הלימוד המקובלת והמוכרת בבתי ספר לשפות?

לימוד קבוצתי/כיתתי/אישי מול מחשב במקום הלימודים שמבוסס על דיבור אך ורק באנגלית כאשר ההיגיון אומר שאדם ששומע וחווה שעה מרוכזת בשפה הנלמדת, ממילא יתחבר וילמד מהר יותר וברור יותר את השפה.

מה הבעיות בשיטה המקובלת?

  1. אחוז הנשירה ממנה גבוה אך בגלל שאלו עסקים פרטיים, המידע לא ממש מופץ ולכן הם יכולים להמשיך ולפעול שיווקית כמעט ללא הפרעות.
  2. השיטה איננה מתחשבת בפרט אלא מתייחסת לכלל. הלימוד מכליל ואיננו נותן יחס אישי לכל אחד (אפשר לשלם יותר ולקבל מורה פרטי ואז מפריעה בעיה 3 להלן).
  3. מי שאיננו בעל כישורים טבעיים לקליטת שפה ו/או לא ממש מכיר את בסיס השפה (שנלמד במריחת זמן מוגזמת בשלבי בית הספר היסודי והתיכון), ימצא עצמו מתקשה להתקדם כי לא יבין את המורה.
  4. השיטה של דיבור אך ורק בשפה הנלמדת מתאימה אם הייתי טס לחו"ל וגר שם במשך זמן רב כדי לתפוס אותה בלית ברירה, אך כאשר רגע אחרי השיעור אני שב ומשוחח בעברית, כל הרעיון מתפספס וייקח הרבה יותר זמן כדי שישפיע עלי ללמוד.

"לימוד שפה הינו הלימוד המורכב ביותר מכיוון שהוא דורש מאיתנו להתרגל מחדש לכללי דיבור ושיח שאיננו תואם כלל וכלל לשפה העברית שכולנו משוחחים בה בטבעיות רבה מילדות".

השיטה של המרכז לאנגלית

קודם קריאה וכתיבה מבוססים, ורק אחר כך דיבור

שיטת הלימוד של המרכז לאנגלית תוכננה ונבנתה עבור המגזר החרדי שאיננו שולט בבסיס שפת האנגלית, מכיוון שלא למד אותה בבית הספר וגם לא צופה בסרטים באנגלית ואיננו מרבה לשמוע מוזיקה בשפת האנגלית.
בגלל זה במרכז לאנגלית מקפידים להתחיל מאותיות ה ABC, צליליהן, כללי קריאה וכתיבה ושימת דגש על הבנת הכללים הבסיסיים בצורה קלה נוחה ויעילה ביותר.
רק לאחר מכן כאשר הלומד מבוסס מספיק בכללי הקריאה והכתיבה, עוברים לשים דגש על צורת הדיבור והבנת הדיבור באנגלית.
בשיטה הזו סיימו מעל ל – 700 לומדים במרכז לאנגלית עד היום בהצלחה. הם למדו אחד על אחד ולא קבוצתי, והצליחו להגיע להישגים בזמן קצר ביותר לעומת בתי הספר האחרים.
לצורך הדוגמה כבר הוכחנו מאות פעמים למאות אנשים כי גם אם הגיעו ללא בסיס שפה כלל, בתוך חמש שעות הגיעו לרמה של קריאה וכתיבה בסיסית באנגלית.
ולזה אין תקדים באף בית ספר לשפות בארץ!
מעבר להסבר הפשוט הזה, כל שצריך לעשות זה, לבוא ולהתרשם בעצמכם ולהיווכח שהשיטה הזו פשוט עובדת ובעיקר עובדת היטב דווקא והציבור החרדי שאין לו בסיס שפה.

האתגרים בלימוד השפה האנגלית בישראל

לימדתי כבר למעלה מ-600 איש, ואצל רובם שמעתי את אותה המנגינה: "תן לי איזה כדור שאוכל לבלוע או תכניס לי איזה כרטיס USB לראש – העיקר שאדע כבר אנגלית!".
שוב ושוב מגיעים אלי אנשים שחשים תסכול לאחר שהוציאו סכומים נכבדים כדי ללמוד אנגלית מבלי להשיג את המטרה, או כאלה שניסו ללמוד אנגלית במכללה ויצאו מאוכזבים.
אני רוצה לתת לכם כמה דוגמאות שיתארו היטב את האתגרים הנפוצים בתחום לימוד שפת האנגלית.

"החוויה האקדמית"
אני זוכר בבירור תלמיד בשם חיים, ש"למד" אנגלית במכללה מקומית. בשיחת הטלפון שלנו הוא נשמע נואש, ובפגישה הראשונה, הסתבר לי שלאחר 6 חודשים בכתה עם 20 איש, הוא עדיין לא ידע לקרוא אנגלית!
הוא זיהה את האותיות ואת שמותיהן, אך לא הבין איך לבטא אותן, ובמיוחד לא הבין את צירופי אותיות התנועה (אותיות ניקוד). בתום השיעור הראשון שלנו ביחד בשיטה אותה פיתחנו בהמרכז לאנגלית, כבר פתרנו את הבעיה היסודית הזו.
ממש לא הופתעתי כאשר חיים הביע בפני את תחושות הכעס והאכזבה מה"חוויה האקדמית" שעבר!

אנגלית כמנוע לתקשורת כאיש מקצוע
תלמיד אחר, מתווך מצליח דובר אידיש, הגיע אלי כי רצה למכור דירות בעיר בית שמש. הוא הבין שעליו לדבר אנגלית בצורה שוטפת בכדי להצליח לתקשר טוב יותר עם קהל היעד הפוטנציאלי – עולים חדשים שמתגוררים שם ומדברים באנגלית. יחד עם זאת, מראש טרח להבהיר שהוא לא מתכוון לעשות "שיעורי בית" מחוץ לשיעורים שלנו.
הסברתי לו שקליטת השפה דורשת תרגול של 15-20 דקות ביום, וכי המפתח להצלחה בזמן סביר הוא תדירות החשיפה האישית שלו לאנגלית.
לצערי, כמו רבים אחרים, לחצי העבודה שלו, הורידו את למידת השפה החדשה בסדר סולם העדיפויות שלו – הוא הרגיש שמחיר המאמץ גבוה מדי.

לדעת אנגלית ולעשות ביזנס!
במקרה אחר, הגיע אלי איש עסקים שנסע לחו"ל מספר פעמים בשנה. הוא רצה להשיג שליטה באנגלית מדוברת בכדי לנהל את פגישות העבודה כראוי, והרגיש נבוך מחוסר יכולתו להבין ולהתבטא. הוא היה מוכן להשקיע סכומים נכבדים על מנת להשתחרר מהמבוכה הזו. הוא כבר הבין שלא ניתן לסמוך על התרגומים של Google, והבין עוד יותר כי הוא מחמיץ הזדמנויות עסקיות רבות כתוצאה מחוסר הידע באנגלית. אומנם היה לו אוצר מילים מסוים, אבל הוא לא ידע איך להרכיב אותן למשפטים נכונים וברורים.
לאחר 5 שעות עבודה פרטניות אצלנו במרכז לאנגלית, הוא כבר השתלט על הקריאה. ולאחר עוד 10 מפגשים פרטניים ואינטנסיביים בהם התמקדנו בשלושה תחומי בסיס בשפה, הוא הגיע לפתע לפריצת דרך ממשית. לאחר מכן הוא התחיל "למלא את החורים" בעזרת השיטה הייחודית שבניתי מתוך התאמה מיוחדת עבור הציבור החרדי בארץ.
ברוב המקרים, טעם ההצלחה מגביר את הרצון ללמוד. במסגרת הפרטנית, אני רואה את תפקידי כ"חצי מדריך – חצי רופא" אשר קודם מנתח מה הבעיה ואז מציג את החומרים המתאימים מלווים בהסברים מונגשים אישית לכל אחד ואחד.

מהו סוד הקסם של 'המרכז לאנגלית'
אז תשאלו את עצמכם, מדוע במרכז לאנגלית קוצרים הצלחות יותר מאשר במסגרות אחרות האמורות לפתוח בפני הציבור החרדי את עולם האנגלית?
מהדוגמאות לעיל ברור שהמסגרות האקדמיות והפתרונות המוצעים על ידי עמותות שונות הם חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. עד כמה שהדבר נשמע מוזר! שורש הבעיה נעוצה בכך שלימוד שפה זרה בגיל מבוגר יותר הוא עניין מורכב.
לאקדמיה ישנן גישות פדגוגיות המתאימות ללימוד ילדים בתוך בית הספר במהלך מספר שנים. לימוד פסיבי כזה בכיתות גדולות אינה הנוסחה הנכונה לציבור בוגר הצריך ללמוד לפענח את הקריאה באנגלית, ולפתח כישורי הבנת הנקרא ומיומנויות דיבור שוטף לצרכי היום יום שלו כאדם עובד. מסתבר שהקורסים הקיימים מכוונים לעזור ללומדים הבוגרים איך לנחש את התשובות כדי להצליח במבחנים וכך אפשר לסמן  על סיום קורס אנגלית.
לצערנו, חלק ממקומות הלימוד הקיימים בארץ, אינם מרגישים אחריות בעניין תוצאות הלמידה אך לא כך הדבר במרכז לאנגלית!

איך פיתחתי את השיטה המנצחת ללימוד אנגלית
בלימודי הפדגוגיה שלי, שאלתי הרבה מרצים מומחים להכשרת מורים: "כמה תלמידים לימדת משלב פיענוח האלף-בית ועד הרמה של דיבור שוטף?" ותמיד קיבלתי את אותה התשובה: "אפס"!
מדוע זה כך? התשובה מסבירה הרבה: בכיתה רגילה, הלמידה נעשית מתוך ספרי לימוד ללא ארגון ממוקד, ספרים שאינם מכוונים לפיתוח הדיבור במצבי חיים אמיתיים אלא פשוט להעביר את הזמן וללמד באופן כולל את כולם באותה השיטה בין אם אכן הבינו והתקדמו ובין אם לאו.

במרכז לאנגלית, פיתחתי שיטה ייחודית המאפשת ללומדים להבין כיצד השפה בנויה ופועלת. אנו משתמשים בשיטות עדכניות לשינון וזכירה, משולבות בהרבה מאד תרגול דרך שאלות ותשובות. בדרך זו אפשר לבנות אוצר מילים תוך הקשבה לשפה. כאשר הקשבה נכונה מובילה להבנה נכונה, וזו מובילה לדיבור נכון.
אנחנו מספקים ללומד את הכלים הנכונים המאפשרים רכישה מוצלחת של כללי וערכי השפה, ואנחנו לא מסתירים את הדרישה למחויבות הנחוצה על מנת להתגבר על האתגר של למידת השפה האנגלית.

מה מומלץ לזכור ולחפש כאשר מעוניינים ללמוד שפה
קודם כל, יש לשנות את הגישה והחשיבה לגבי היכן רוצים להשקיע את הכסף בכדי לרכוש את השפה האנגלית. דבר שני, חשוב לזכור כי אנחנו מדברים על הקניית שפה עם הרגלי דיבור וקריאה שונים משהכרנו בשפת האם שלנו ולכן חשוב לחפש ולדרוש לקבל שיטת לימוד התואמת את מצבנו האישי מבחינת ההיכרות עם השפה ויכולת להקנות לנו הרגלי קריאה, כתיבה ורק לאחר מכן דיבור נכונים.
החדשות הטובות הן שבמרכז לאנגלית אנו כאן כדי לעזור לאנשים רציניים שבאמת רוצים ללמוד אנגלית!

להלן כמה עקרונות מאחורי השיטה שלנו:
1. אין קיצורי דרך! אבל אפשר בהחלט לדאוג לכך שהלמידה תהיה יעילה – מגיעים לתוצאות בדרך פשוטה המצמצמת ככל האפשר את החומרים, המאמץ והזמן הנדרשים להשגת המטרה.
2. הדרך חשובה לא פחות מהמטרה אנחנו יודעים להבדיל בין העיקר לטפל, ומארגנים את חומרי הלימוד לפי סדר הבונה בסיס איתן לידע.
3. ארגז כלים שפתי הכלים שאנו נותנים מכינים את הלומדים למצבי חיים אמיתיים, כולל צורת תרגול המקלה על זכירת מילים בהקשר הנכון ושילובן באופן טבעי ושוטף בדיבור.
4. דיבור שוטף כמו אמRיקאי דורש עבודה שימת דגש על הבנת המבטא על מנת לשפר מיומנויות הבנת הנשמע – דבר שחוסך זמן יקר בפיתוח מיומנויות הדיבור בביטחון עצמי מבוסס.
5. שיטת המשולש המפורסמת ללימוד נכון ומיטבי אנו מתמקדים בהרכב משולש: תבנית, שמישות ומשמעות.
בחווית הלימוד הפרטני אנחנו יכולים לשנות את המשקל היחסי של כל אחד משלושת המרכיבים והזמן המוקדש לכ לאחד מהם כדי להתאים את הלמידה לצרכים של כל לומד ולומד.

הלומד קובע את היעדים – לא אנחנו!